Історія України 7 клас


                                          Урок  8

 

Тема     Київська   держава  за  правління  князя  Володимира  Великого.

 

Мета: ознайомити учнів з діяльністю князя Володимира    охаректиризувати  його, як  державного  діяча    проаналізувати його зовнішню й внутрішню політику; сформулювати значення проведених князем реформ; розвивати історичне мислення, формувати вміння аналізувати історичні факти та події, оцінювати їхнє значення; працювати з історичними джерелами, картою.

Виховувати  повагу  до  видатних  діячів   минувшини.

Тип уроку:  засвоєння  нових  знань.

Обладнання   підручник,  історичний  атлас,  контурна  карта,  мультимедійна  презентація,  історичні  джерела.

Поняття:  реформи,  посадники,  ідоли,  язичництво,  Християнство.

Дати: 980—1051 рр. — князювання Володимира Великого, 980 р. — спроба реформувати язичництво, 988 р. — запровадження християнства як державної релігії, 996 р. — завершення будівництва Десятинної церкви.

                      

                                      Хід  уроку.

 

Організаційний  момент     Оголошення та аналіз результатів узагальнюючого контролю за темою «Виникнення та розвиток Київської Русі».   Повідомлення теми та мети  уроку.

 

ІІ   Актуалізація    опорних  знань  учнів.

                  Завдання

1.   Доберіть  до  дат  події.

 

945-964 рр.
957 р.
964-972 рр.
967-968 рр.
969-971 рр.

 

Другий похід Святослава на Дунайську Болгарію. Війна з Візантією.

Князювання княгині Ольги.

Князювання Святослава

Перший Балканський похід князя Святослава

Подорож княгині Ольги до Константинополя.

 

2.  Які  твердження  стосуються  князя  Святослава?

Син  князя    Олега.

Більшість часу перебував у військових походах.

Перший його похід проти Візантії закінчився невдачею, руський флот було знищено за допомогою т. зв. грецького вогню.

Розгромив Хозарський каганат і зруйнував його столицю Ітиль.

 

Здійснив успішний похід проти Візантії, на знак чого прибив щита на Золоті Ворота візантійської столиці.

 

За пропозицією візантійського імператора розпочав воєнні дії в Болгарії, підкоривши згодом собі майже всю територію цієї держави.

За легендою помер від коня.

 

Прагнучи продовжити війну на Балканах, призначив своїх синів намісниками в окремих землях: Яро-полка — у Києві, Олега — у Деревлянській землі, Володимира — у Новгороді.

 

Після повернення до Болгарії в 969 р. спільно з болгарами та угорцями розпочав війну з візантійським імператором Іоанном І Цимісхієм.

 

Здобув владу в Києві, убивши, за літописом, Аскольда та Діра.

 

Після героїчної оборони Доростола змушений був підписати в липні 971р. з Візантією мирний договір, за яким відмовився від придунайських земель.

 

Навесні 972. повертаючись доКиєва, потрапив у засідку печенігами біляДніпрових порогів й загинув.

Провів  грошову  реформу.

 

ІІІ   Вивчення  нового  матеріалу.

                  План  вивчення  нового  матеріалу.

1.   Початок правління Володимира Великого. Територіальне зростання Київської Русі. Зміцнення південних кордонів.

2.   Реформи Володимира Великого.

3.   Запровадження християнства як державної релігії.

 

Проблемне   запитання    Чому  історики   називають  князя  Володимира  Великим?

 

    1.    Початок  правління  князя  Володимира.

Розповідь  учителя.  Початок  правління  Володимира  Великого. Володимир Святославич (Великий) — позашлюбний син князя Святослава Ігоровича та Малуші (ймовірно, дочки деревлянського князя Мала) — ключниці матері Святослава Ольги, великої княгині київської. Від 969 р. князював у Новгороді Великому. Після загибелі в міжусобних зіткненнях братів Ярополка й Олега посів у 980 р. київський княжий стіл за підтримки свого дядька (брата Малуші) Добрині. Політика Володимира вже як великого князя київського була спрямована на централізацію держави, об’єднання розрізнених східнослов’янських племен. Переміг у боротьбі між братами за батькову спадщину й у 980 р. став єдиновладним правителем Русі. У роки його князювання фактично завершилося формування державності Київської Русі. Князь Володимир був видатним державним діячем, увійшов в історію як видатний політик, адміністратор і реформатор...

 

Робота  з  історичним  джерелом

Прочитайте уривок із літопису «Повість минулих літ» і дайте відповіді на запитання.

 

У літо 970. Святослав посадив свого сина Ярополка у Києві, а Олега — у деревлян. Тоді ж прийшли люди новгородські і просили собі князя. Відмовилися Ярополк і Олег… І взяли до себе новгородці Володимира, і поїхав Володимир з дядьком своїм Добринею у Новгород. Тож кожен з братів мав своє володіння, але по смерті батька між ними почалися сутички.

 

1)  Про яких синів Святослава йдеться в наведеному уривку із джерела?

2)  Поміркуйте, чому після смерті батька між братами розпочалися сутички.

3)  Поясніть значення поняття «міжусобиця».

 

2.   Реформи  Володимира  Великого.

Дане питання розглядається в ході роботи в групах. Створюється три групи, кожна отримує завдання. Для виконання завдання 10хв.

Група 1. Реформи Володимира.                                                                             

Опрацюйте текст підручника (ст.42-50  -52)

Заповніть таблицю реформи Володимира

 

Реформа
Значення реформи
 
 
 
 
 
 

 

Група 2.   зовнішня  політика

Опрацюйте текст підручника (ст.53)

Заповніть таблицю «Воєнні походи князя Володимира»

Воєнні походи
Дата
Результат походу
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Робота   з  візуальними  джерелами.

Розгляньте ілюстрації, на яких зображені златники та срібники князя Володимира, і дайте відповіді на запитання.

 

1)  Який вигляд мали перші давньоруські монети?

2)  Про що свідчив факт початку карбування власної монети?

 

3.  Запровадження   Християнства,   як   державної   релігії   в    Русі-Україні

Розповідь  учителя.  Вісім років на Старокиївській горі навпроти княжого двору простояв облаштований Володимиром храм-капище, уособлюючи останню хвилю язичництва. Оточена сусідами-християнами — поляками, чехами, болгарами, візантійцями Руська держава стояла на порозі перелому, який мав остаточно ввести її до кола християнської цивілізації,

За літописом, перш ніж обрати нову релігію, Володимир відправив послів подивитися, як у різних народів служать Богу. Найбільше їх вразила служба в Царгороді: «…не знали ми, чи ми на небі були, чи на землі». Бояри ж сказали: «Якби лихий був закон грецький, то не прийняла б хрещення баба твоя Ольга, що була мудрішою за всіх людей». У літописі знаходимо ще кілька спроб пояснити, чому Володимир вибрав саме християнську релігію.

Найголовнішою заслугою князя Володимира вважається запровадження на Русі християнства. Володимир з усією гостротою усвідомлював роз’єднаність усередині держави, етнографічне й культурне тло якої складали десятки чи навіть сотні племен і релігій. Він вишукував засади для їхнього політичного й ідеологічного єднання. Не без впливу християнської громади, що виникла в Києві ще за часів Аскольда і Діра, та бабусі-християнки — княгині Ольги — Володимир прийняв хрещення й одружився з грецькою принцесою Анною, дочкою візантійського імператора Романа ІІ, сестрою візантійських братів-імператорів Василія II Болгаробійця та Константина (скориставшись для цього політичною нагодою: у 987 р. війська Володимира допомогли братам-імператорам придушити заколот на чолі з воєначальником Вардою Фокою). У 988—990 рр. князь запровадив християнство як державну релігію, що відкрило перед Київською Руссю широкі перспективи економічних і культурних зв’язків як із Візантією, так і з країнами Західної Європи.

Робота із джерелом

 

Прочитайте уривок із літопису «Повість минулих літ», розгляньте ілюстрації і дайте відповіді на запитання.

 

…Пішов Володимир з військом на Корсунь, город грецький… І ввійшов Володимир у город, і дружина його. І послав Володимир [послів] до цесаря Василія і Константина, говорячи так: «Осе город ваш славний я взяв. Та чую ось я, що сестру ви маєте, дівчину. Тож якщо її не оддасте за мене, то вчиню вашому городу [те], що й сьому вчинив». І, це почувши, опечалились цесарі, [і] послали [йому] вість, так говорячи: «Не належить християнам заміж виходити за поган і оддавати за них. Якщо ж ти охрестишся, то візьмеш її, і дістанеш царство небесне, і з нами єдиновірцем будеш. Якщо ж сього не вчиниш — не зможемо ми віддати сестри своєї за тебе». І, це почувши, Володимир мовив: «Скажіте обом цесарям так: "Я охрещусь, тому що раніше від сих днів іспитав я закон ваш, і він мені єсть до вподоби, і віра ваша, і служба. Бо мені розповіли послані нами мужі”»… Охрестився ж він у церкві святої Софії. Корсунь же він оддав грекам як віно за цесарицю, а сам вернувся до Києва… І коли [Володимир] прибув, повелів він поскидати кумирів — тих порубати, а других вогню оддати. Перуна ж повелів він прив’язати коневі до хвоста і волочити з гори по Боричевому [узвозу] на ручай, і дванадцятьох мужів приставив бити [його] палицями… І коли ото волокли його по ручаю до Дніпра, оплакували його невірні люди, бо іще не прийняли вони були хрещення. І, приволікши його, вкинули його в Дніпро… Потім же Володимир послав посланців своїх по всьому городу, говорячи: «Якщо не з’явиться хто завтра на ріці — багатий, чи убогий, чи старець, чи раб, — то мені той противником буде». І, це почувши, люди з радістю йшли… і говорили: «Якби се не добре було, князь і бояри сього б не прийняли»… І зійшлося людей без ліку, і влізли вони у воду, і стояли — ті до шиї, а другі — до грудей. Діти ж [не відходили] од берега, а інші немовлят держали. Дорослі ж бродили [у воді], а попи, стоячи, молитви творили… А Володимир, рад бувши, що пізнав він бога сам і люди його… І, це сказавши, повелів він робити церкви і ставити [їх] на місцях, де ото стояли кумири. І поставив він церкву святого Василія [Великого] на пагорбі…

1)  Коли відбулися описані в джерелі події?

2)  Які події передували прийняттю християнства Володимиром?

3)  Що ви дізналися про хрещення князя Володимира? У якому місті відбулася ця подія?

4)  Поясніть, чому Володимир наказав так жорстоко вчинити з ідолами язичницьких богів.

5)  Як і де відбулося хрещення киян? У якій атмосфері воно проходило?

6) Як наведені ілюстрації відображають інформацію, наведену в уривку із джерела?

 

ІV    Закріплення  нових  знань

                Запитання.

1.    Що  таке  міжусобиця?

2.    Вкажіть  роки  правління  князя  Володимира?

3.   З якою  метою  створювалися  міста-фортеці   на  південних  рубежах  Русі.

4.   Які реформи  були  проведені  князем  Володимиром, і  яке  їхнє   значення.

5.    Як  називається  перша  камяна  церква  у  Київі?

6.   Коли  було  запроваджено  Християнство    на  Русі, як  державна  релігія?

 

V    Підсумки  уроку.

Відповідь  учнів  на  проблемне  питання

Вчитель Князя Володимира можна дійсно назвати Великим, бо за його правління Київська Русь досягла високого рівня військової могутності, економічного і культурного піднесення, стала в рівень з тогочасними європейськими державами...

VІ Домашнє   завдання     вивчити  параграф 7.  Скласти  таблицю  причини,  наслідки  і  значення  Християнства.

Немає коментарів:

Дописати коментар