Урок 9
Тема: Київська держава ( Русь-Україна ) за Ярослава Мудрого.
Мета: ознайомити учнів з головними подіями в Київській Русі за часів Ярослава Мудрого, особливу увагу звернути на закладення ним правових основ розвитку держави, її внутрішньої та зовнішньої політики в період найбільшого розвитку; розвивати вміння аналізувати історичні та правові джерела, робити висновки, оцінювати внесок у розвиток держави видатних історичних діячів; виховувати повагу до видатних історичних осіб і шану до минулого України.
Тип уроку Вивчення нового матеріалу з елементами рольової гри.
Обладнання: підручники, атласи, робочі зошити, портрети князів, ілюстрації, уривки з історичних джерел, мультимедійна презентація
.
Структура уроку
I.Організаційний момент
II.Актуалізація опорних знань учнів
III.Мотивація навчальної діяльності
IV.Вивчення нового матеріалу
V.Закріплення нових знань учнів
VI.Підсумок уроку
VII.Домашнє завдання
Хід уроку
І. Організаційний момент Привітання вчителя з учнями
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Завдання:
1 .Назвіть роки правління князя Володимира.
2. Чому і народ і історики називають князя Володимира « Великим «?
3. Що було зображено на монетах Володимира?
Ігровий метод «Впізнай мене»
Я прочитаю вам уривок із вірша Юрія Шкрумеляка, а ви здогадайтеся, про кого в ньому йде мова.
«Звав тебе народ ласкавим,
Називав теж «Сонцем Ясним»,
Бо зробив ти край великим,
А свій люд - багатим, щасним.
Ти зібрав всі руські землі
Від Кавказу по Карпати –
І від моря аж по Волгу
Став «Великий» панувати.
Християнську вніс ти віру
У народ мов цвіт обнови.
Що красив нам нашу землю
Світом правди і любові.
Тож за твого князювання
Край зацвів як квітка рожі -
Іза те ти в нас «Великий»,
А святий у церкві Божій.
Для того , щоб перевірити , як ви засвоїли цю тему проведемо «естафету ідей». На хвилинку закрийте очі. Перенесіться в часи Київської Русі кінця X -1 пол. XI ст. Уявіть себе літописцями, спробуйте створити перелік корисних справ князя Володимира, які він зробив у період свого правління. Кожен з вас записує на листочку ту справу, яку він вважає найважливішою і прикріплює її на дошці біля портрета князя Володимира. З цих корисних справ ми побудуємо «Вежу Володимира Великого».
-988 р. - запровадив християнство;
-побудував Десятинну церкву;
-спорудив міста - фортеці та земляні вали;
-запровадив золоті та срібні монети - златники та срібники;
-дбав про налагодження дружніх відносин з європейськими країнами;
-усунув від влади вождів племінних князівств замість них посадив своїх синів. Ви правильно визначили корисні справи князя.
Київська держава за Володимира Великого досягла високого економічного і культурного розвитку. Вона була найбільшою державою в Європі і простяглася від Карпат до Кавказу й Волги.
Однією з важливих справ князя Володимира було запровадження золотих та срібних монет у Київській Русі.
ІІІ .Мотивація навчальної діяльності
Вчитель Розгляньте портрет. Це Ярослав- син Володимира Великого. Роки його князювання- час найбільшого піднесення Київської Русі.
Які риси характеру можуть бути притаманні для цієї людини?
О. Олесь у поемі «Княжа Україна написав:
Мудрість Ярослава
Вся була в його ділах
У державнім будівництві
Владі, устрою, в судах
Тож давайте більш детально познайомимося з часами правління князя Ярослава Мудрого..
IV.Вивчення нового матеріалу Оголошення теми, мети , завдань уроку
Тема нашого сьогоднішнього уроку «Київська Русь за часів князя Ярослава Мудрого».
Запитання до учнів:
-Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
ЗНАТИ:
-головні події, які відбувалися в Київській державі за правління Ярослава Мудрого;
-особливості внутрішньої і зовнішньої політики князя Ярослава,
ВМІТИ:
-давати характеристику історичній особі князя Ярослава;
-аналізувати історичні та правові джерела;
-робити висновки;
-оцінювати внесок у розвиток держави видатних історичних діячів;
Проблемне питання. Чи правильним є твердження, що за часів правління Ярослава Мудрого Київська Русь досягла найвищого розквіту?
План
1. Міжусобна боротьба після смерті князя Володимира.
2. Державна діяльність Ярослава.
3. «Руська правда».
4. Культурно-просвітницька діяльність Ярослава Мудрого.
5. Міжнародні зв’язки.
Розповідь вчителя міжусобна боротьба після смерті князя Володимира.
2. Державницька діяльність Ярослава.
Вчитель.До нас на урок завітав сам князь Ярослав. Він розповість нам про свою діяльність . Уважно прослухайте розповідь князя Ярослава Мурого, щоб потім змогли доповнити схему.
Ярослав.Початок мого правління після тривалої боротьби за Київський престол припав на 1019 рік. Я сформував велику державу. Особливо багато зусиль я докладав для зміцнення єдності земель у своїй державі. Продовжував будівництво захисних споруд на кордонах Київської Русі, фортець - залог навколо Києва, так як робив це мій батько Володимир. Я збудував нову лінію оборони на південних кордонах Русі. За часи мого правління територія міста Києва зросла у 7 разів. Я наказав збудувати Золоті ворота, які стали парадним в’їздом до Києва. На місці кривавої битви з печенігами у 1036 році я почав будівництво Софіївського собору, подібного якому не було в жодній країні від Сходу до Заходу. Я збудував дуже багато церков. У самому Києві їх було понад 40. У 1039 році я заснував митрополію в Києві. За часи мого правління Київ став торговим центром не тільки Київської Русі, а й Східної Європи. У місті було 8 ринків. Я став карбувати власні гроші. За часи мого правління був складений перший звід писаного давньоруського права «Руська правда». Вчитель: Ви прослухали розповідь князя про його діяльність. Можливо у вас є запитання до Ярослава . Ви можете їх поставити.
Учень: Ви справді були засновником першої бібліотеки на території Київської Русі?
Ярослав: Так , саме я відкрив при Софіївському соборі першу бібліотеку. Там я організував центр перекладів. Згодом бібліотека при Софіївському соборі стала центром літописання.
Учень: Чому вас називають «тестем Європи»?
Ярослав: У міжнародній політиці я надавав перевагу дипломатичним методам налагодження зв’язків з різними державами. Часто ці зв’язки зміцнював завдяки шлюбам своїх дітей. Моя донька Анна була дружиною французькогокороля Генріха І, Єлизавета - норвезького короля Гарольда Сміливого, Анастасія - угорського короля Андрія. Найстарший син Ізяслав одружився з донькою польського короля Казимира, другий син Всеволод -з візантійською принцесою.
Учень: Чи раді ви тому, що нащадки назвали вас Мудрим?
Ярослав: Так, я радий цьому. Я думаю, що я багато зробив для розвитку своєї держави
Колективна робота з історичним джерелом Літопис Руський про Ярослава Мудрого, як великого будівника.
3. « Руська правда « Перегляд відеофрагменту про « Руську правду «
Бесіда за запитаннями.
1. Які події дали поштовх до складання збірника законів « Руська правда «?
2. Які види злочинів, та покарань передбачала « Руська правда «?
3. Що таке « Ордалії «?
Вчитель. Робота з історичним джерелом. Працювати будете в парах.
У вас на партах є уривки тексту «Руської правди»та основного закону України - Конституції. Ознайомтеся з ними і дайте відповіді на запитання:
Чи хотіли б ви жити зараз за законами «Руської правди» і чому? На виконання цього завдання у вас є 3 хвилини.
«Руська правда».
Ст.1. Якщо людина вб’є людину, мстити може брат за брата або батько, або син двоюрідний, або племінник з боку матері..
Ст.11. За вбивство княжого служителя, кухаря та конюха платиться 40 гривень. Ст.12. За міцна оприщанина - 80 гривень.
Ст. 13. За простого служителя - 5 гривень.
Ст. 14. За вбивство ремісника і ремісниці - 12 гривень.
Ст. 15. За смерда і холопа - 5 гривень, за роботу - 6 гривень.
Ст. 18. А збору за випробування залізом (приклад : божого суда, коли підозрюваний мав брати в руку розпечене залізо) платити 10 кун, мечнику 5 кун, датському півгривні.
Конституція України.
Ст.21. Усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними.
Ст. 27. Кожна людина має невід’ємне право на життя. Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов’язок держави - захищати життя людини.
Ст. 28. Кожен має право на повагу до його гідності. Ніхто не може бути підданий катуванню, жорстокому, нелюдському або такому, що принижує його гідність, поводженню чи покаранню.
Ст. 29. Кожна людина має право на свободу та особисту недоторканність. Ніхто не може бути заарештований або триматися під вартою Інакше як за вмотивованим рішенням суду і тільки на підставах та в порядку, встановлених законом.
Робота з атласом
Вчитель: А зараз відкрийте атласи і порівняйте територію Київської Русі в моментзаснування і в період правління Ярослава Мудрого.
-Як змінилася площа земель Київської Русі?
Учень: Територія Київської Русі значно збільшилася.
Вчитель: Завдяки чому збільшилася територія Київської держави?
4. Культурно-просвітницька діяльність Ярослава Мудрого. Повідомлення учня.
5. Зовнішня політика князя Ярослава. Розповідь вчителя
Вчитель: Стосовно діяльності Ярослава Мудрого у вчених було завжди багато думок. Послухаємо повідомлення про те, як висловлювалися видатні історики про правління цього князя.
Повідомлення учня . Висловлювання видатних істориків.
V.Закріплення нових знань учнів.
На початку уроку ми з вами побудували вежу з добрих справ, які здійснив князь Володимир. Згадайте, які корисні справи для розвитку Київської держави зробив його син Ярослав . У мене на столі лежать папірці з переліком тих справ, які були зроблені князями Київської Русі. Оберіть з цього переліку ті корисні справи, які зробив князь Ярослав. Кожен з вас по черзі обиратиме і прикріплюватиме їх на дошці біля портрета князя Ярослава Мудрого. З цих важливих справ ми побудуємо «Ярославову вежу».
Корисні справи Ярослава Мудрого:
-остаточно розгромив печенігів у 1036 році;
-збудував Софіївський собор;
-сприяв поширенню знань, розбудові Києва;
-зібрав першу бібліотеку;
-відкривав школи при монастирях і церквах;
-укладав вигідні шлюби з королівськими родинами;
-створив перший збірник законів - «Руська правда»;
-карбував власні гроші;
-заснував у 1039 році Київську метрополію;
-завершив об’єднання руських земель навколо Києва.
охрестив Русь у 988 році - князь Володимир;
-встановлено чіткі розміри данини - «уроки» - княгиня Ольга.
Давайте порівняємовежу Володимира» і «Вежу Ярослава Мудрого»
-Чия вежа вища? (Ярослава Мудрого).
-Про що це свідчить? ( Це свідчить про те, що Ярослав дійсно зробив більшекорисних справ за часи свого правління, ніж його батько Володимир. Недармайого назвали Мудрим.)
На початку уроку перед нами стояло проблемне запитання. Давайте спробуємо дати на нього відповідь.
Чи правильним є твердження, що за часів правління Ярослава Мудрого Київська Русь досягла найвищого розквіту?
- Відповіді учнів: (Це твердження є правильним. За часи правління Ярослава Мудрого Київська Русь досягла найвищого розквіту про це свідчать ті важливі справи, які він зробив.)
Вчитель: Ви зробили правильні висновки. Дійсно за Ярослава Мудрого Київська держава досягла апогею свого розвитку. Ми, як його нащадки можемо пишатися ним. У 2008 році Україна серед багатьох історичних постатей різних часів у проекті «Великі українці» обрала на перше місце Ярослава Мудрого. За мудрість, честь і славу цієї особи в Україні створена сучасна державна нагорода «Орден Ярослава Мудрого для нагородження громадян за видатні заслуги перед Україною в галузі державного будівництва, зміцнення міжнародного авторитету України, розвитку економіки, науки, освіти, культури, мистецтва, охорони здоров'я, за визначні благодійницьку, гуманістичну та громадську діяльність. Ці факти свідчать по те, що українці не забувають, а шанують діяльність князя Ярослава Мудрого.
VI.Підсумок уроку
Запитання до учнів:
1. Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
-Чим вразила постать князя?
За князювання Ярослава Мудрого Київська держава досягла вершин своєї могутності. 76 років прожив князь Ярослав. Ранок після 20 лютого 1054 року на Русі починався вже без нього . Перед смертю князь залишив своїм синам заповіт.
Послухайте його і подумайте , якими заповідями Ярослава Мудрого може скористатися сучасне покоління? Що б ви взяли для себе?
«Осе одхожу зі світу сього. А ви, сини мої, майте межи собою любов, бо ви брати від одного отця й однієї матері. Якщо ж будете ви в ненависті жити, у роздорах сварячись, то й самі погибнете, і землю отців своїх і дідів погубите, що її надбали вони трудом великим. Тож слухайтеся брат, брата, пробувайте мирно». (Треба любити оточуючих, не сваритися, берегти мирне життя).
VII.Домашнє завдання
Опрацювати п.8 Творче завдання. Уявіть себе князем Київської Русі Ярославом Мудрим, який нещодавно отримав листа від своєї дочки Анни, королеви Франції. У ньому молода королева просить батька поділитися з нею секретами управління державою. Напишіть їй у відповідь листа від імені князя.
Немає коментарів:
Дописати коментар