Всесвітня історія
До навчальної програми для
7 класу загальноосвітніх навчальних закладів із всесвітньої історії на
2015-2016 навчальний рік було внесено ряд змін, що вимагають критичного підходу, певної
трансформації матеріалу порівняно з
підручниками, виданими в 2007 році.
Навчальна програма для
учнів 7 класу передбачає практичні заняття, яких не було в попередній програмі.
Теоретичний матеріал до кожного з цих занять
наявний у підручниках, виданих у 2007 році, що дозволяє ознайомитися з
ключовими датами, особистостями, причинами, наслідкам та перебігом подій,
специфічними історичними явищами та термінами. Практичні заняття мають на меті
сприяти розвиткові в учнях 7-х класів аналітичного мислення, мовних навичок,
злагодженої колективної роботи, вміння працювати з ілюстраціями, історичними
картками та документами. Радимо вчителям проводити ці заняття у формі широкої
дискусії, роботи в парах, малих групах тощо. Доцільним є використання учнями та
вчителями додаткових джерел інформації: художньої літератури,
Інтернет-сайтів тощо.
Запитання та завдання,
подані в кінці кожного параграфа підручників 2007 р., дозволяють здійснити
перевірку та актуалізацію знань і виконати державні вимоги до рівня
загальноосвітньої підготовки учнів. Також рекомендуємо вчителям під час
проведення занять звернути уваги на українознавчий аспект матеріалу,
недостатньо розкритий у нині діючих
підручниках.
Суттєвого перегляду вимагає
зміст та порядок подачі теоретичного матеріалу в підручнику, що не завжди
збігається з вимогами чинної програми. Наводимо відповідність тем:
Навчальна програма
2015-2016 н. р.
|
Підручники, видані
в 2007 р.
|
Розділ І. Візантійська імперія. Арабський халіфат
|
Розділ 3. Візантія. Арабський світ
|
Розділ ІІ.
-
Зв'язок людини і природи. Рух населення.
-
Три стани середньовічного суспільства
-
Християнізація Європи. Християнська церква раннього Середньовіччя.
-
Практичне заняття «Замок. Рицарські традиції. Життя селян»
|
Розділ 1.
-
§1 «Народження середньовічної Європи» та 2 «Людина та її довкілля».
-
§4 Суспільство і держава.
-
Розділ 2, §6. Католицька церква в V
– XIII ст.
-
Розділ 1, §§ 2, 4 «Замок та його
мешканці»; §4, пункти 3 «Світські феодали» та 4 «Трудівники-селяни».
|
Розділ ІІІ.
-
Походи вікінгів та їх завоювання
-
Хрестові походи
-
Середньовічні держави: від роздробленості до станово¬представницьких
монархій.
-
Італійські торговельні республіки. Реконкіста. Утворення королівства
Іспанія.
|
-
Розділ 4, §10 «Народи і країни Скандинавії»
-
Розділ 2, §7 «Вершина могутності і занепад папства»
-
Розділ 1, §4 «Суспільство і держава»; відомості про
станово-представницькі органи окремих європейських держав містяться в окремих
параграфах підручника відповідно до країни.
|
Розділ IV.
-
Наукові і технічні досягнення.
-
Книгодрукування
-
Християнська церква в
ХІ – ХV cт.
-
Практичне
заняття:«Середньовічні школи та університети. Життя середньовічного
студента».
-
Архітектура і
мистецтво.
-
Раннє Відродження й
гуманізм.
|
-
Розділ 5, §15 «Знання і освіта»; Розділ 1, §3, пункт 1 «Успіхи техніки».
-
§16, пункт 3 «Диво книгодрукування».
-
Розділ 2, § 6-7
-
Розділ 5, §15, пункт 3-4
-
§15, пункт 1 «Біля витоків середньовічної культури» ; §16, пункти 1-2, 4.
-
§16, пункт 5.
|
Розділ V.
Практичне
заняття: «Виникнення слов’янської писемності. Кирило і Мефодій».
|
Розділ 6, §17, пункт 1 «Від Великої Моравії до чеського
королівства»
Розділ 6, §20 «Турецька держава: через загарбання до
імперії»
|
Розділ VI.
Османська імперія.
|
Зазначимо, що матеріали,
розміщені в підручниках 2007 року видання,
є ширшими за обсягом та наповненістю, ніж того вимагає навчальна
програма, що буде впроваджуватися в 2015-2016 навчальному році (зокрема, тема повсякденного життя Західної
Європи, Північно-Східної Русі та
Московської держави). Рекомендуємо здійснювати підготовку та перевірку знань
учнів відповідно до вимог чинної програми. Наводимо теми, виклад яких відсутній
у підручниках:
Повторення. Місце історії Стародавнього світу в історії людства. Рекомендуємо провести
бесіду та обговорення матеріалу зі всесвітньої історії, вивченого в 6 класі;
-
Велике князівство Литовське. Тема детально вивчається
в курсі історії України в 7 класі, потребує короткого розгляду в контексті
європейської історії доби Середньовіччя.
Таким чином, з урахуванням
вищевикладених рекомендацій підручники авторів
Подаляк Н. Г. та Ліхтея І.М. «Історія Середніх віків», що вийшли друком
в 2007 році, можуть використовуватися вчителями та учнями 7-х
класів загальноосвітніх навчальних закладів у 2015-2016 навчальному році
відповідно до вимог чинної навчальної програми.
Немає коментарів:
Дописати коментар